Hon eller Han...

... Eller varför inte Hen!
Ja nu cirkulerar det väldigt mycket i bloggar, artiklar, i debatter och ute i vardagen om det könsneutrala ordet hen. Hen är både hon och han.

Jag är på "för-sidan" om jämnställdhet mellan män och kvinnor, hon och han. Men ordet Hen tycker jag de har gått för långt med. Jag ser inget ont att säga hon eller han. Varför ska vi ljuga och varför ska ändra på detta NU när det fått bra och funnit sedan språket utvecklades? Ordet HEN skapar inte jämnställdheten, utan det är politiken som ska göra det.

I vissa barnböcker står det nu HEN iställer för hon eller han. Såna böcker är inte välkomna hem till oss. Jag har inget emot människor som tycker att HEN är ett bra ord. Men bara man står för vad man tycker och glöm inte att det inte finns några rätt eller fel.

Men jag tycker bara att de har gått för långt och att installera ett nytt ord för jämnställdheten, jag menar vart går gränsen?





När jag ändå tar upp mina åsikter så måste jag bara säga en sak till.
Jag tycker det är såååååååå otroligt löjligt att vi som föräldrar ej får klä våra barn hur vi vill. Okej vi ska självklart inte klä dem i söndriga smutsiga kläder, det går ju en gräns vid vanvård. Men nu tänker jag på FÄRGER..
Det är hur många som helt som sagt till mig att jag har en fin son. Jag blir självklart lite chockad över det när hon bär rosa skor och en rosa mössa men ändå har en blå tröja. Jag vet att det inte är det lättaste att se på de flesta småbarnen om de barnet är en Hon eller en Han. Då anser jag att det är bra med att det finns typiska pojk- och tjejfärger, som rosablommit är mer flickigt och traktorer och bilar är mer pojkigt, för att få höra det ofta blir man ju tillslut tokig. Jag tycker min Malva absolut ser ut som en flicka, men vi alla ser ju olika och jag är ju medveten om att hon är en flicka, min flicka. Det har tom. hänt så att jag har hållt med den om att "han" är fin för att jag inte orkar "tack men hon är en flicka" eller "tack ja Hon är fin".

Pojkar kan ha enfärgat som rött, orange, lila och rosa. Men om man blandar dessa färger tex. i randigt, nej då går det inte. Som om en flicka skulle ha grönt, blått, svart och grått, nej det går ej.. Varför ska det vara så? Fine man kanske inte klär en pojke i en klänning (dopklänningen är könsneutralt). Där hade min gräns gått.. Men varför ska man inte få klä sitt barn som man själv vill? Jag trotsar detta och klär Malva i DET JAG VILL, vi kör på vårt.. Och visst tycker jag kläderna på "flick-avdelningen" är fint, mycket färg och gulliga kläder, klart Malva har mycket sånt, men jag skulle aldrig bära det själv då jag är tråkig och bär svart, marinblått, vitt och grått :)

Men detta är bara mina åsikter och om Du inte dela samma åsikter så behöver du INTE kommentera, detta är ingen debatt!! :))

2012-03-06 @ 14:28:20 Åsikter Permalink


Kommentarer
Postat av: Marie

Jag håller helt med dig. Jämställdhet sitter inte i ordet. Ordet hen är inte heller välkommet här hemma. Och skulle dom på Magdalenas framtida dagis helt plötsligt börja använda det ordet i stället för hon och han så kommer jag ta bort henne därifrån. Ingen ska kalla min dotter för hen när hon är en HON!!

2012-03-06 @ 18:55:10
URL: http://thefairytales.blogg.se/
Postat av: Anna Thomsson - Hudvård, familjelycka och kampen om rättvisa

Jag tror också han är sjuk stackarn... Nej jag har massa blöjor kvar av Pampers så ska bara använda upp dem först. Har Malva Libero? Är de små i storlekarna?



Det där med HEN får mig att skratta högt haha, har inte folk annat att göra känns det som? Varför inte leva livet istället för att hitta på massa konstigheter liksom... Hmm



Kram!

2012-03-06 @ 19:30:51
URL: http://annathomsson.blogg.se/
Postat av: Ida - mamma till Nova <3

Den är köpt på Kappahl :)

Kram

2012-03-06 @ 19:57:15
URL: http://idacarlgren.blogg.se/
Postat av: jen

vaaa? hahaha det ordet har jag inte hört om. fast håller mej borta från såna diskutioner =)

Men en han är en han och hon är en hon. liksom ska en kille och tjej blir kallad samma nu, vi är juh av olika kön.

Å det kan vi inte komma ifrån oavsett att både flick och pojk kan bära vad dom vill på kroppen så är det ändå skillnad på könet!

Nää är så trött på sånt, mest är det snack om tjejer. ,vf bär tjejer bara rosa bla bla är dte jämt tjat om. men aldrig är dte något om vf killar bär det och det.

alltid ska tjejer behöva förklaras, som med allt annat här i livet.

Nää Tindra bär rosa för hennes mamma älskar rosa =) ,vill hon inte ha det när hon blir äldre och får bestämma så visst. men nu bestämmer jag och jaa jag älskar rosa =)

2012-03-06 @ 21:18:24
URL: http://lifeofjen.blogg.se/
Postat av: Stolt mamma till två

Jag håller med dig helt och fullt!

2012-03-07 @ 14:30:37
URL: http://sarahan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0