Ras - Tibetansk spaniel - Gizmo 8 månader



Ursprungsland:
Tibet
Användsområde: Sällskapshund
Klassification: Grupp 9

Tibetansk spaniel eller en tibbe som rasen kallas för. En tibbe är en liten, aktiv och alert hund. Till temperamentet är den vaken och tillgiven men självständig. Den är glad, självständig och mycket intelligent. Svansen ska vara formad som en båge och det är på svansen där pälsen är som längst. Pälsen är silkeslen och rasen har fin underull. Tikar kan ha tendens till att ha kortare och mindre päls än hanar. Kroppens längd är längre än mankens höjd.

Mankhöjd: 25 – 29 cm
Vikt: 4 -8 kg


Gizmos föräldrar

 
Mamma Galaxy                              Pappa Kicken


Stora kille blir 8 månader idag<3


Gizmo är så tillgiven till mig och min sambo att både han kan lite på oss och vi kan lita på honom. Han är utan tvekan den omtänksamma lilla unghunden jag har träffat. Han utstrålar trygghet. Han gör mina granntanter piggare när han hälsar på dem, han ger dem sån glädje för stunden så de glömmer allt det svåra de är drabbade över. Alla tibbar som jag har träffat är detsamma. En omtänksam ras som man kan lita på i alla lägen.
När jag är ledsen, slickar han mina tårar, lägger sig hos mig och lämnar inte min sida. När jag är är dålig värmer han mig, ger mig lycka och kärlek och blöta pussar. När jag är glad, är han överlycklig och det blir alltid massor av gos. Många säger att rasen är en knähund pga deras fysiska storlek, men Gizmo är inte min knähund pga storleken utan hur gosig han är. När han vill gosa så kan man placera honom vart man än vill, han ligger kvar sålänge jag är vid hans sida! Ni som funderar på att skaffa en tibbe, gör ett klokt val men ber er verkligen kolla en extra gång att ni har tid med en tibbe för deras sinne och vilja är större än vad man tror!

2010-02-14 @ 09:45:59 Permalink


Kommentarer
Postat av: Maria

Vilken söt vovvsing du har :)

2011-02-27 @ 22:42:41
URL: http://photographybyristo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0