Förskolor, långt inlägg - ta er tid

Ja för de flesta bloggare som jag följer är det snart dags för inskrivning på förskola eller så har redan vissa börjat nu. Då jag nu känner att jag har varit på de flesta inom stadsområdet så var det ganska så klart vart de var jag ville att vi skulle sätta Malva. Jag och M har pratat om det, men han överlämnade ansvaret eller valet där Malva skulle börja, då jag faktiskt har erfarenhet av dessa förskolor och har ett hum om vart vi vill sätta henne.

Men det finns ingen förskola som jag känner 110% procent för, för i så fall skulle det vara att vara med mig där jag var. Inte vill jag eller känner jag att jag kan lita på främmande människor att ta hand om Malva. Att se till att hon är i det skicka hon var när vi lämnade henne, att hon får den uppmärksamhet, stimulans och uppfylla alla önskemål och krav vi som förälder till det käraste vi har. MEN så måste man, hur ont det än gör i hjärtat.

Nu när våra pappar var varit inskickade i 2 månader och valen av placeringen är gjorda, upptäckte jag en ny förskola där jag bara VILL ha Malva. Fan fan fan.. vad gör jag? Kan jag dra tillbaka eller ändra mina önskemål?
Jag har nämligen hittat en förskola som faktiskt upplever ett krav jag hade, men som jag trodde var omöjligt. En förskola där barnen 1 - 5 får leka tillsammans som en grupp på förmiddagen och senare på eftermiddagen. På denna förskola kunde alltså minstingarna få leka med de större vilket jag bara gillar skrapt. Varför ska barnen i samma ålder bara leka med varandra. Av min erfarnehet kund ejag se hur barnen, trots olika åldrar, faktiskt kunde leka tillsammans. Barnen hade respekt för varandra på ett helt annat sätt, de större visste att de mindre var små och tog hand om dem på ett sätt i leken som man inte ofta får se. Ofta har man fått sett att de indre ej kan hänga med de större barnen i lekar, men inte här. Miljön och intrycket var lugnt trots en sådan stor barngrupp och barnen kändes inte "vilda" på något sätt. Sedan delas barnen i åldersgrupperna och de gör sina aktiviter som en grupp med sina pedagoger som de flesta förskolor gör. Jag är helt klart För blandade åldrar i större grupper!

Det är ingen tvekan att Malva ska börja till hösten. Då har hon ändå passerat sitt första år med några månader och då är det dags för henne att komma ut i världen. Att släppa tryggheten från oss föräldrar och faktiskt lära känna trygghet med andra vuxna, att leka med andra barn. Barn lär ut till varandra sååå otroligt mycket och ju senare barn inskolas desto svårare är det att inskola barnet, att lära sig barnet anpassa. Men det är ju inte bra att skola in sitt barn för tidigt heller. Vissa har dock inget val när inskolningen ska ske, kan vara pga jobb osv, och barnet far ju inte illa och det finns ju inga rätt & fel när det gäller inskolning. Men man ser att barn som skolan in "tidigare än normalt" är inte lika mycket aktiva på förskolan, kan inte hänga med på samma sätt.
Men alla barn är olika och det finns inga rätt & fel.

Nu vet jag att det kommer komma massa skit, det brukar de alltid göra. Sluta jämnföra Ditt barn med andras barn, det är tramsigt och som sagt, det finns inga rätt eller fel, alla barn är underbara!
Detta är bara åsikter och mina egna tankar från mina 6 år av erfarenhet inom barnomsorgen!

2012-02-14 @ 10:31:49 Tankar Permalink


Kommentarer
Postat av: catrine

självklart kan du ändra dina val..

Ring bara dagis ansvariga på kommunen o prata med henne/han :)

2012-02-14 @ 12:38:05
URL: http://gulligmami.blogspot.com
Postat av: Emelie

Förstår precis hur du känner när du pratar om nervositeten av att välja rätt! Vår son börjar när han är ett år och 9 månader, på en förskola där jag jobbar! Är så otroligt glad för det och även om jag inte vill eller ska jobba i hans "grupp" kommer vi ändå träffas på gården när det är utelek varje dag! Så skönt och får hela dagis börjandet att kännas lite mer okej!

2012-02-14 @ 17:42:54
Postat av: Pernilla

Jaa det är med inskolning och val av förskola är inte alltid det lättaste...



Vi har också valt en förskola till pojkarna, inte det lättaste men har hittat en som vi gärna vill ha dem på och det verkar som om dem kommer få plats där till hösten =)

2012-02-14 @ 18:44:50
URL: http://mammatilltvillingar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0