Mina svar till era frågor

Jag har fått lite frågor angående mitt förra inlägg om gröt och välling och jag tänker besvara på dessa frågor på mitt bästa sätt :))

I och med att vi har haft mycket problem med Malvas mage sedan jag slutade amma henne och började med ersättning så har vi fått en hel del rekommendationer. Inte bara utav av bvc-sköterskorna utan jag har även småpratat via bloggar med andra föräldrar som är i samma situation som oss.

Vi vet inte ännu vad Malva är extra känslig mot eller OM hon ens är det. I och med att vi "slapp" göra en utredning på hennes magont och fick den ersättning som var snäll mot hennes mage, så vet vi ännu inte OM hon är allergisk mot något av det. Det räcker med att hon bara har en lite känslig mage så gör det att det blir så tufft för henne. Det kan även vara så att hon bara vid det tillfället i början var känslig och inte nu, det är det vi ej vet och måste prova oss fram. Hon fick tex. ont i magen av riktig mat i början, men det tar sin tid innan magen vänjer sig och nu har hon inga problem med det alls.

(Nu är det säkert någon som tycker vi är själviska och ej gjorde en undersökning på vad det är som hon reagerar mot, men ni har ingen aning hur ont hon hade. Ni vet inte hur dåligt hon mådde och hur dåligt vi mådde, vi som nu var nyblivna föräldrar. Vi gjorde det som var bäst för henne och göra henne "sjuk" igen bara för att få Althera på recept var inget alternativ)

OBSERVERA
att inget av detta gäller er som inte har samma problem som oss. Detta är för Malvas bästa.

I Babysemp innehåller mjölkprotein. Vilket även NAN gör.
I Althera (den ersättning Malva idag får) innehåller laktos.

Laktosintolerant och mjölkproteinallergiker är INTE samma sak. En mjölkproteinallergiker tåller inte proteiner i mjölken medans en laktosintolerant har svårt att bryta ned laktosen i mjölken. Någon som är mjölkproteinallergiker kan inte äta eller dricka några som helst mjölkprodukter.

Av allt detta ska jag nu svara på era frågor :)
BVC-sköterskorna vill att vi ska börja med välling då ersättning är en ersättning mot bröstmjölk. De som ammar behöver ej ge välling, det är upp till en själv. Medans vi som ej ammar ger ersättning och därav byter upp oss till välling sedan. Det stämmer att man kan ge ersättning upp till 1 år, men då vi ger Malva en receptbelagd ersättning så vill de vi ska byta till välling för att det är då vi får veta vad eller OM hon har någon allergi alls. Alltså får vi prova oss fram tills vi hittar det bästa för vårt barn. Men vi kommer köra mer på gröt då det är mer mättande och bättre. Välling är mer koncentrerad än gröt, tydligen.. Det har jag läst mig till!

Vi har några kartonger med ersättning att hämta ut till Malva, men på BVC vill de att vi ska börja ge henne välling iställer för ersättningen då den är framkallad efter vissa besvär/behov. Ett barn som har passerat 6 månader bör hålla sig runt 5 måltider om dagen, alltså var 4:e - 5:e timme (det varierar från barn till barn, men 5 +1 eller +2 är olika och man ska följa sitt egna barn)

Jag lyssnar inte så extremt mycket med bvc, jag känner Malva bättre än någon och bara för att det "brukar inte" så skiter jag i. BVC har nämligen en tendens att säga olika och jag är så trött på dem. Vi kommer att lyssna och ventilera med en dietist för de vet mer om mat än de på BVC. Inte jätte mycket illa måt BVC men de följer dessa j***a kurvor, siffror och mått så strikt så det är jobbigt. Vi går egentligen bara till bvc för sprutor och kolla längd+vikt men när det gäller matfrågor ska det bli SÅÅÅÅÅ SKÖNT att få kontakt med en dietist. Vi har fått en tid i början på december till bvc på en 6månders kontroll + ett samtal med en dietist. DÅ kan jag berätta mer och delar med mig utav de råd vi fått av dem till Malva, jag delar gärna med mig av de råd och tips vi får.

Jag har vänner som har barn som är 11 månader och jag har följt dem sedan deras barn kom till världen och jag har sett dem hur de gör. De som ej ammar ger ingen ersättning alls, kanske i vissa fall ett mål då och då, Annars blir det mätta på gröt/välling och sedan mat + mellanmålen de får.

VI ALLA ÄR OLIKA, VÅRA BARN MED. JAG TVINGAR INGEN ATT  GÖRA SOM JAG SÄGER. JAG KAN REKOMMENDERA, MEN HAR MAN NÅGOT EMOT MINA REKOMMENDATIONDER ELLER TYCKLER ATT DET JAG SÄGER ÄR SKIT SÅ SNÄLLA BEHÖVER NI EJ KOMMENTERA. JAG TVINGAR INGEN OCH SKRIVER AV MIG HÄR, SÅ ALLT ÄR VALFRITT. TA ÅT ELLER INTE, DET SPELAR INTE MIG NÅGON ROLL. JAG DELAR AV MIG OM ALLT SOM HAR MED MAT OCH TIPS ANGÅENDE BARN SOM HAR LITE PROBLEM MED MAGEN. INGET ANNAT HAR JAG ERFARENHET AV!!!


2011-11-18 @ 20:30:58 Åsikter Permalink


Kommentarer
Postat av: Frida

Sv: Ah :) Men du, jag menade inget illa utan mer att jag blev nervös när de sagt olika. Jag vet att våra barn inte har samma. Vi gör som sagt utredning och är fortfarande inte klara. Har ännu inte hittat något klockrent. Vare sig från affär eller på recept. Det är en djungel att pröva sig fram igenom. Men jag håller tummarna för både Malva och Molli om framtida snälla magar :)

2011-11-18 @ 20:48:26
URL: http://lowemo.com
Postat av: Kimmey

Althera innerhåller visst mjölkprotein. dock är dom klippta för att barnet ska kunna ta upp det bättre.. den ända ersättningen som är totalt fri från mjölk är NEOCATE. Väldigt ovanligt att få utskrivet.

2011-11-18 @ 21:05:31
URL: http://kimmeyslife.bloggplatsen.se/
Postat av: Emma - mamma till Lovisa

Vad skönt att få prata med en dietist :)



Jag var ju på den där föreläsningsdagen i Uppsala (vidareutbildning för bl.a. BVC men de hade lite platser över i salen för oss "vanligt folk") och man inser hur många på BVC som inte uppdaterar sin kunskap... Hopplöst att man kan få så olika besked från alla.



Men en dietist är i alla fall specialduktig på mat, hoppas att hon/han kommer med goda råd :) Sedan får man ju alltid gå på sin egna magkänsla, oavsett vad "experterna" säger!

2011-11-18 @ 21:29:08
URL: http://lillalois.blogg.se/
Postat av: Camilla - Mamma till Naemi

Du ska som du skriver gå på din egen känsla. Det är du som känner din bebis bäst och du vet vad som är bäst för henne! Bra att ni ska få träffa en dietist så ni få ordning på Malvas lilla mage =)

Trevlig helg! Kram

2011-11-18 @ 22:19:52
URL: http://millamirakel.blogg.se/
Postat av: Marie

Klart ni gör det som är bäst för lilla Malva. Vilket alla föräldrar gör för sina egna barn. Konstigt att någon är negativ för som du säger så vet ju ni bäst vad som fungerar för er lilla dotter. Det är alltid intressant att höra andras åsikter men i slutändan gör man ändå det som känns bäst själv. Jag håller tummarna för att Malva slipper magont nu av gröten =)

2011-11-18 @ 22:38:17
URL: http://thefairytales.blogg.se/
Postat av: Emma - mamma till Lovisa

Sv: ja, de har tygfärger i alla fall november ut :)Man kan ju ta med sig egna kläder/tyger att trycka på, annars finns det vit och svart lakansväv att köpa där för 40:-/m. Ta sällskap på måndag?

2011-11-18 @ 22:41:53
URL: http://lillalois.blogg.se/
Postat av: Emma - mamma till Lovisa

Sv på "Ja vi går mest på våra magkänslor, men när det gäller vad saker och ting innehåller vil vi kunna ha ett bra stöd, men det verkar inte som det finns något!"



- Ja, precis man kan ju inte kräva att föräldrar ska vara medicinskt utbildade för att kunna sålla bland råden... Och man kan ju inte dubbelkolla allt hela tiden heller. Men, men hoppas dietisten är bra och att det inte blir för krångligt för lilla Malva :)



Och som sagt, vi tar gärna sällskap till Måsen någon dag :) Eller simhallen?

2011-11-19 @ 00:00:01
URL: http://lillalois.blogg.se/
Postat av: valeria- Mamma till Williot

Williot är ju känslig mot mjölkprotein.(Läkaren säger allergi) Vi kör på Profylac här hemma. Min bvc säger helt andra saker än din. Vi skall köra ersättning tillsammans med gröt. Vällingen skulle vi ta det lugnt med.



Vi kör även mjölkfrigröt och annars kokar vi egen havregrynsgröt.- Den är helt mjölkfri och innehåller lika mycket järn som köpegröten.

Vi har börjat göra 50/50 på välling och ersättning. Vi kommer fortsätta mer ersättning ett tag till. Vi kör på vårat vinnande koncept nu. Williot gick ju inte upp enligt kurvan, det var under tiden han var förstoppad och detta berodde på mjölkproteinen.



Jag är helt säker på att du gör rätt till malva! Jag kände bara för att dela med mig hur jag gör med Williot. Det är bäst för han och det du gör för malva är bäst för honom!

Vilka bra mammor vi är! ;)

Hoppas du får någon ordning på allt och att allt blir lite lättare. Och jag skulle inte heller sluta ge ersättning nu! Stå på dig!



Kramisar!

2011-11-19 @ 09:03:31
URL: http://valeriawikner.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag missuppfattade nog tidigare inlägg, fattade inte att det enbart handlade om Malva. Trodde det var generellt menat, att välling var viktigt vid sex månader. Blev självklart nyfiken på vad jag missat eftersom Adam också får ersättning (och lär få det ett bra tag till eftersom han sover 13-14 timmar efter sista flaskan!). Skönt att det verkar ha gått bra med gröten i alla fall!

2011-11-19 @ 09:05:32
Postat av: valeria- Mamma till Williot

Bäst för henne skulle det stå ;)

Svamligt kommentar från mig ;)

2011-11-19 @ 09:05:44
URL: http://valeriawikner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0