Angående första besöket

Jag har fått samma fråga fler gånger om hur vi har tänkt att göra när det gäller första besöket för folk att träffa bebisen, Och sambon och jag har samma åsikt och tycke om det.

Vi har bestämt att vi inte kommer vilja ha någon upp till BB. Vår plan, eller min plan är att åka hem så fort som möjligt. När bebis och jag är redo för att åka hem. När det sedan väl gäller hemma så vill vi först komma hem och introducera Gizmo för bebisen. Av det vi har sett så blir Gizmo lite orolig vid bebisskrik och det är något vi kommer vilja ta bort ganska fort. Det finns ingen orsak att han inte ska få vara med, att titta och lukta och se vad det är som skriker och undersöka bebisen.
När det gäller besökare så har vi sakt att vi inte vill ha några första veckan. Vi vill själva få komma hem och få lära känna det nya livet, som vi ska ta hand om, innan besökare får komma. Så enkelt är det och det får folk acceptera helt enkelt. Vi får se hur vi känner sedan när det är lämpligt att folk kan komma..

Till er som ska få barn: Hur hade ni tänkt göra?
Till er som har barn: Hur gjorde ni?
Även om vi vet hur vi vill göra, så kan det vara kul att höra hur ni kommer göra/har gjort!

2011-05-12 @ 18:03:00 Graviditeten med Malva Permalink


Kommentarer
Postat av: Faster Petra

Åh.. jag som ville komma upp till BB :/ det är ju super mysigt! men vill ni inte så får vi vänta.



Mormor o Farmor va uppe på BB o besökte Leon.



Kram

2011-05-12 @ 18:37:02
Postat av: Emelie, gravid i v30

Jag känner lite som du. Här är det helt besöksförbud på BB så det blir inga problem. Men jag vill komma hem och ta det lugnt i början och lära känna bebisen lite. Vi har ju två katter också och dom behöver nog också få vänja sig innan det kommer en massa folk och hälsar på. När det börjar närma tänkte jag nog säga till släkt och vänner att vi hör av oss när det är ok att komma och hälsa på. Bebisen behöver ju också lite lugn och ro och lära känna sina föräldrar :)

2011-05-12 @ 18:40:28
URL: http://litetunderverk.blogg.se/
Postat av: catrine

Heej!:)

Förstår era tankar runt omkring besök osv osv..

Men av erfarenhet så tror jag ni kommer vilja ha besökare på en gång iaf :)

Man är så himla upp i varven & vill visa upp sitt lilla mirakel för folk på en gång ! man tror att man är trött o sleten osv osv efter självaste förlossningen, men det är oftast fel, man är pigg, alert o vill bara ut på en gång o visa upp den lilla.

Hoppas du o magen mår bra annars :)

Jag känner mig väldigt tung & fet nu , men ja har bara 1vecka kvar sen blir det igångsättning :) blir xtra jobbigt när man har barn sen innan som måste aktiveras också, ibland önska man att man fick ligga på soffan dagarna i ända :)

2011-05-12 @ 18:40:38
URL: http://gulligatjejen.blogspot.com
Postat av: Mikaela - mamma till Viktor <3

Jag gör som jag vill - det hon gör "rätt" uppskattar jag, men det jag tycker hon gör "fel" i bara suckar jag åt till det mesta eftersom jag är van :D



Vi hade mamma på besök på BB eftersom hon jobba i sjukhuset och jag hade migrä så in i helvete rent ut sagt :D Haha. Och första besöket hemma hade vi när Viktor var 5 dagar av Eriks bror som skulle resa bort.



Men eftersom allting är så nytt så ska man juh vänja sig - först vid bebisen, och sedan att komma hem, och att Gizmo ska acceptera det, men det tror jag han gör väldigt snabbt! :D

2011-05-12 @ 19:08:38
URL: http://mikaelalindebrand.blogg.se/
Postat av: jen

Närjag väntade sonen hade jag inga tankar alls på det där, el hur det skulle bli. ,va inget jag ens tänkt på =)

På BB var det rätt självklart att min mamma o syskon kom upp, det var inget dom frågade om dom fick el något utan det var mest jag som frågade när dom kommer. Ringde på morgonen så fort jag vaknat o frågade när dom kommer =)

han föddes halv 5 på morgonen så blev att sova sen kom dom på eftermiddagen.

Dagen efter kom mamma o pappa upp igen o hämtade oss, var hemma på eftermiddagen.

Då var det inget besök.

Men dagen efter så var grannarna/mammas vänninor på gården så vi gick ut ist till dom så dom fick se han o så fick vi presenter m.m. o sen dagarna efter blev det att släkt o vänner ramlade in lite då och då.

Jag var inte direkt trött el nått o kände inget att det var jobbigt, men vi bode hemma hos mina föräldrar just den tiden så kanske hade vart annorlunda om man hade eget o skulle fixa med middag o såna grejer o mitt i allt ramlar folk in.

Så denna gången har jag faktikst inte ens tänkt något nu heller, det som redan är planerat är att iaf mamma o pappa ska komma upp och hämta oss (planerar att åka hem efter nåra timmar om jag får). så ska iaf Oliver åka med så han är med och hämtar oss.

2011-05-12 @ 19:10:38
URL: http://lifeofjen.blogg.se/
Postat av: Valeria<3 Snart är det min tur att bli mamma..

Här känner jag lika dant faktiskt. Jag vill åka hem så fort som möjligt och komma till ro tills det får komma folk. Men jag tar det som det kommer.

2011-05-12 @ 19:15:37
URL: http://valeriawikner.blogg.se/
Postat av: Josefine

Vi hade besökare på BB men inte förrän andra dagen. Då kände jag att jag orkade gå upp och säga hej till Jonas familj. Men sen under veckan funkade allt så bra och Alva var så nöjd hela tiden så vi hade besök varje dag :) men det är helt klart att rekommendera egentid, fast vi ville bara visa upp henne för hela världen liksom så det blev aldrig så för oss ;D haha

2011-05-12 @ 19:28:40
URL: http://emmajosefinee.blogspot.com
Postat av: Saran - Med en Julian i magen ♥

haha jaa, precis :D



Ja, mammor är helt klart bäst! :) Hoppas våra barn tycker det om oss också sen ;) haha

2011-05-12 @ 19:40:05
URL: http://saharan.blogg.no
Postat av: Frida & Tomas

Hej Jennie!

Vi har tänkt göra precis som ni :) Fast vi har sagt 10 dagar, och det är baserat på rekommendation ifrån läkare. Bebis är ju extra infektionskänslig och ska helst ges bästa möjliga chans att bygga upp sitt immunförsvar. Vilket är svårt om man har massa folk med olika bakteriekulturer springande hos sig. Dessutom, precis som du säger, vill man ju gosa in sig med och lära känna det lilla liv som man ska ta hand om :)

2011-05-12 @ 19:41:31
Postat av: Ida

Ha inte allt för bråttom hem från BB. Jag har fått höra av min bm att de som åker hem efter ca 1 idag orfta får komma tillbaka eller ringa för att få hjälp med amningen osv osv.. bättre att stanna en dag extra så allt verkligen sitter som de ska och sen inte behöva återvända dit eller ha massa problem hemma.



Bara ett tips :) Fin blogg du har förresten! Kram :)

2011-05-12 @ 19:44:22
URL: http://frandagett.blogg.se/
Postat av: Angelica - Mamma till Moa <3

Här får inte ena några folk komma upp till bb? Det tycker jag är väldigt bra!



Vi väntade ett par dagar med besök och det var de som var tanken :)

2011-05-12 @ 19:49:11
URL: http://mariaangelicasofia.wordpress.com
Postat av: Mathilda

oftast är det ju besöksförbud på bb vad jag förstått, så det blir ju inga problem. hos oss finns bb hotell och dit får folk komma. för min del är det Ok om närstående familj (dvs mina föräldrar och syskon samt min sambos föräldrar och syskon) kommer och hälsar på en kort stund. allt annat besök vill jag sedan ta i hemmet... när vi känner oss redo. om det sedan är efter två dagar hemma eller efter en vecka, får tiden utvisa. folk får helt enkelt förstå - och det tror jag att de flesta gör också!

2011-05-12 @ 19:58:42
URL: http://enannandelavstockholm.se
Postat av: Therese- Mamma till Ameah

Hej gumman! Förlåt för sent svar :/ Ställ på med frågor om du vill, jag bryr mig inte, haha. Här i mamma bloggvärlden är vi inte privata :D



När slemmisen gick var den inte blodig dom tre första gångerna det lossnade uten mer som en flytning fast lite mer åt det "slajmiga" hållet. Sista gången det lossnade kom det blod och det var då vi förstog att det var nära :)



Jag förstår erat val till hundra procent. Att inte ta någon till BB kan nog vara bra. Bebis är ju så liten och känslig så varför ha folk springandes där och dessutom så är man i en sån lyckobubbla att man helst bara vill vara. Mysa med sin bebis och komma igång med amning och så.



Vi åkte ju hem två dagar efter att Ameah hade fötts och jag tror att första besöken kom två dagar senare eller så. Men då var det mormor, faster och så. Inga stora gäng som kom med detsamma.



Men njut på ni :D



KRAM!

2011-05-12 @ 20:27:31
URL: http://mylifeinthai.se
Postat av: Cherie Mårtensson - I väntan på liten

Svar: Det ska jag tänka på :) brukar dock alltid ha en flaska liggandes i väskan. Ja det att vi gravida oftast känner oss varmare än andra har jag märkt av. Älsklingen har suttit här hemma och frusit medan jag haft fläkten och alla fönster öppna vissa dagar :D

2011-05-12 @ 20:37:09
URL: http://mammacherie.se
Postat av: Suzanna

Hejsan!

Vilken trevlig blogg. Ser att vi har bf med en veckas mellanrum. Jag har den 17 juni. Jag har 2 barn sedan innan, men denna lilla får jag med en annan pappa och det är hans första. Här i skåne är det besöksförbud på bb, men besökare kan komma och stå utanför i en vänthall så kan man gå ut där.



Jag tänker låta mina barn kommma upp så klart, de får lov att komma in i rummet. Sedan tänker jag stanna på BB i ca 2 dagar med pappan, då jag vill komma igång med amning. Åkte hem efter 1 dygn med min siste och det var tidigt. Blev mkt besök osv. Sedan så får de som kommer hem till oss vara de som står för kaffe eller kaka, för jag tänker inte passa upp de första dagarna kan jag lova. =)Läste något om det med att ha hund. Ett tips var att efter 1 dygn ta något som babyn sovit på eller med och ta hem det till hunden så hunden får nosa och känna doften innan babyn kommer hem. =) Kram kram!

2011-05-12 @ 20:43:23
URL: http://suzidus.se/bebis/
Postat av: jen

sv: jaa exakt., sen var jag rätt ung när jag fick han o ville juh ha upp mamma just då =) ,hon fick juh till och med komma o övertala läkaren att jag skulle få komma hem. Då hade jag legat på shukhuset i nästan 3 dagar och ville bara hem.

Ringde hem o grät för dom sagt jag inte fick åka hem, haha.



Å denna gången hoppas jag att jag föder på natten/morgonen så man kan åka hem under dagen. el föder under dagen o kan åka hem runt kvällen el nått.

Hatar sjukhus så vill helst inte föda typ runt 8-10 på kvällen för då blir det juh att man får sova över. (inte så smart att åka hem mitt i natten kanske haha) .för tror det är 6 timmar man iaf måste stanna el nått o sen får åka hem om allt är bra.

2011-05-12 @ 21:05:59
URL: http://lifeofjen.blogg.se/
Postat av: Marie

Vi kommer inte heller ta emot besök på BB. Känns helt onödigt tycker vi med tanke på att man inte ska vara där så länge (om nu allt är som det ska vill säga). Dock ska min mamma hämta oss där och köra hem oss så hon kommer bli först med att träffa lillan. Men sen gäller detsamma för oss, Hazel måste få undersöka och vänja sig vid den nya familjemedlemmen i lugn och ro. När vi kommit tillrätta och känner oss bekväma (även hunden) så får folk komma och hälsa på undan för undan. Inte för många i taget..



Så tänker vi, eller jag snarare =P

2011-05-12 @ 21:36:48
URL: http://thefairytales.blogg.se/
Postat av: Erika - Mamma till Tino

Vilken härlig blogg du har!

Kände att jag ville svara på din fråga och lämnar ett litet avtryck :)

Vi blev skickade till Neo-avd. direkt så det var endast jag och min sambo som fick träffa vår son de första två veckorna. Sen så lyckades min mamma och lillasyster komma in på neo för att lämna lite kläder till mig :)

Hade vi hamnat på BB så hade inte vi heller velat att någon skulle komma upp på besök. De som väntar på något gott väntar aldrig för länge ;) hehe



Kramar

2011-05-12 @ 21:39:57
URL: http://eeaberg.blogg.se/
Postat av: Sandra

Heej! Himla mysig blogg, hittade dig via chris blogg, prinsens/liten :)



Vi tänkte inte ens i dom banorna utan för oss vare självklart att dom skulle få se vårat mirakel :) så andra dagen på bb hotellet så var ellies fastrar och farfar där . Sen hade vi besök korta stunder varje dag, vi ville ha det så naturligt som möjligt för vår hund så alla mös med honom innan de var bebis mys han fick vara med massor hela tiden.

Jag är av amen sorten som tycker att man ska utsätta barnet för endel men såklart tvätta händer efter rökning toa eller affärs besök dom första 2-3veckorna var vi extra noga, men det känner man ju själv vad som känns

Mest rätt för just er :) (och vår dotter har bara haft tand feber hittills :)



Hoppas ni får en bra förlossning! Önskar er all lycka :)

2011-05-12 @ 23:14:41
URL: http://Raaggsockan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0