Vecka 21 <3

Vecka 21 (20+0) 5 månaden.


Som ni ser på bilderna så har magen börjat blivit lägre nu.
Den börjar egentligen längre ner men blir ingen bild på det :)

Bebisen
Nu väger bebisen cirka 360 gram och är ungefär 27 centimeter långt från huvud till häl. Ögonbryn och ögonlock är fullt utvecklade och fingertopparna täcks av naglar. 
”Små grytor har stora öron”. Nu kan bebisen höra vad du säger eller sjunger. Vissa studier pekar på att att nyfödda barn suger kraftigare om de lyssnar på en saga de hört ofta i livmodern. Om du vill göra din egen ”vetenskapliga” undersökning, kan du välja en bok du tycker om och läsa den högt. Det är klokt att välja något du inte kommer att tröttna på i brådrasket, eftersom det kan bli en storfavorit som du får läsa många, många kvällar framöver..

Kommentar: Det känns overkligt att bebisen i min mage kan höra mig. Och på något sätt så känner jag mig löjlig att sätta mig och läsa en liten saga eller bok för något som inte finns i min famn, men i magen. Men dock har jag hört att många som har läst, pratat eller sjungit för sin bebis i magen känner trygghet och kännedom av mig på ett annat sätt. Så det kommer nog bli en eller 2 böcker snart :)

Mamma 
Du mår förhoppningsvis ganska bra nu. För många är detta den behagligaste fasen av graviditeten. Du har ännu inte blivit så stor att det är jobbigt och de vanligaste biverkningarna av att vänta barn, som illamående, tryck på blåsan och trötthet har förmodligen lagt sig. Njut medan det varar. Den tredje trimestern ligger framför dig och kan föra med sig de besvär som kommer av att bära en större bebis i magen.

Kommentar: " De vanligaste biverkningarna av att vänta barn, som illamående och tryck på blåsan har förmodligen lagt sig" Bullshit säger jag.. Mitt illamående finns kvar, kanske inte kräks ofta men det händer då jag spyr som en gris och blåsan ska vi inte snacka om. Vaknat flera gånger på nätterna att jag har svinont i blåsan och kan inte ställa mig rakt upp utan måste springa hukandes till toan. Men värre blir det nog, för min mage är väldigt låg och det lär vara så hela vägen.

Pappa
Du och den blivande mamman är framme vid de man i folkmun brukar kalla, "de hundra lyckliga dagarna". Under graviditeten är det också viktigt för dig som blivande pappa att äta vitaminer och allt det nyttiga som mamman ska äta, det är inte bara mamman som måste ladda inför den kommande förlossningen. Även du behöver energi och vitaminer. Barnet och mammans mage börjar nu växa rejält. Det kan klia på magen då den tänjs ut. Smörj magen med hudlotion. Tänk på att ditt barn nu kan känna smekningar och beröring på mammans mage och höra din röst. Så prata med bebisen medans du masserar och smörjer magen.

Kommentar: Åh vad härligt att höra detta. Jag har nämligen försökt att intala det för min sambo, men han har inte trott på det. Han känner också likadant att det känns konstigt att prata med barnet, men han lovade att börja smått om jag gör det. Men vi får väl se. Jag vet iallafall att han är duktig på att smörja mig på både mage, rygg, svanken och höfterna <3

2011-01-22 @ 20:13:14 Gravditet med Malva - Vecka för Vecka Permalink


Kommentarer
Postat av: Therese- Gravid v.34

Linnet är från H&M och är ett mammalinne :D Hur skönt som helst! Har använt det sen jag var i veckan 20 tror jag och passar fortfarande. Perfekt med andra ord :)

2011-01-22 @ 21:04:19
URL: http://mylifeinthai.se
Postat av: Madeleine - Mamma till Lova

Tack! Vi tog den när min mamma och mormor var här, kul att ha bild på oss alla 3, har inte så många sånna :) Kram

2011-01-22 @ 21:24:44
URL: http://madeleines.se
Postat av: jessica

=D Ja jag kommer ihåg första bebisen med... man satt och läste alla bebis böcker och jämförde och internet och man blev till slut helt tokig. Men sen... dom 2 andra brydde man inte sig förutom att hålla koll på vilken vecka man var och så =D... härligt med barn i magen! Önskar en liten till men chanserna blir allt mindre... men bara ta det som det kommer =D. Hoppas du får en underbar Söndag!

2011-01-23 @ 08:59:04
URL: http://bonusfamily.blogg.se/
Postat av: Josefine

grattis till den nya veckan :)

2011-01-23 @ 09:50:19
URL: http://emmajosefinee.blogspot.com
Postat av: Therese- Gravid v.34

Nej jag har inte sjungit för bebisen men kommer vilja göra det sen, godnatt visor te.x. Pratat med den har jag gjort någon enstaka gång. Pratar du med bebis varje dag? Sjunger du?

2011-01-23 @ 10:52:22
URL: http://mylifeinthai.se
Postat av: Madeleine - Mamma till Lova

Ja men eller hur! Något måste ju gästerna få göra när de kommer, så varför inte leka fotograf ;)

2011-01-23 @ 11:08:09
URL: http://madeleines.se
Postat av: Sara - Mamma till Nova

Naaaw vad mysigt. :D Fin bebismage du har! :)

Ja denna dagen blir toppen. :D Ikväll vid 00.00 ungefär åker vi till flyget och imon vid denna tiden landar vi på gran canaria. :D sj då?

2011-01-23 @ 11:11:26
URL: http://frokenkalmar.blogg.se/
Postat av: Tina 22 år - gravid vecka 37

Tiden går fort fram tycker jag! :) Nu kan du ju nästan börja räkna ner, hihi. Du har ju gått mer än halvvägs nu!

2011-01-23 @ 17:51:12
URL: http://hejtina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0