Vecka 19 <3

Idag är det lördag. Vilket innebär en ny vecka, 19 + 0, Månad 4!



Nu är du halvvägs! Ovandelen av livmodern når naveln och kommer att fortsätta växa med ungefär en centimeter i veckan. Bebisen är drygt 14 centimeter lång och väger strax under 250 gram.

Nu har bebisen börjat svälja fostervatten och njurarna producerar urin. Det växer hår på huvudet och sinnena utvecklas fort. Nervcellerna för smak, lukt, hörsel, syn och känselsinne utvecklas nu i sina respektive områden i hjärnan. Produktionen av nervceller saktar av och existerande nervceller blir större och etablerar mer komplicerade förbindelser.

Nu har du kanske känt din bebis röra på sig. Om det har känts lite abstrakt att vänta barn innan, så brukar det ofta kännas mer verkligt när man känner fosterrörelserna. De flesta känner bebisen röra på sig för första gången någon gång mellan vecka 18 och 20. Om detta inte är första barnet, kan du ha känt det tidigare. Vad du tolkade som gaser i magen, kanske var bebisen som slog kullerbyttor. Berätta för barnmorskan när du känner bebisen sparka!

Jag
Jag började känna rörelser i vecka 16 men jag känner inte alls så mycket nu den senaste tiden, eller har jag gjort det. Vissa rörelser kan kännas som gaser enligt texten ovanför, så då kan jag ha känt bebisen, men inget jag märkt av så lika tydligt. Men på måndag är det dags för ultraljudet, och jag längtar något enormt mycket efter det :) Att få se h*n och dess rörelser är en ren lycka och glädje. Vi ska även kolla på ytterligare en vagnmodell, och är dne inget att ha så vet jag vilken vi ska ha :)

2011-01-15 @ 19:22:07 Gravditet med Malva - Vecka för Vecka Permalink


Kommentarer
Postat av: Maria-längtan efter dig

Nej, det är enda vagnen jag vet att man kan göra det på. Den finns på bonti.se och masa affärer i de större städerna. Där jag bor fanns den såklart inte eftersom den klassas som cityvagn och inte säljer speciellt bra här. Vi beställde den från Holland och fick ner priset med tre tusen mot nypris i Sverige. Såg att de har rea på den nu med, här är hemsidan;

http://www.babytrader.eu/magento/strollers/bugaboo/cameleon.html

2011-01-15 @ 20:04:32
URL: http://majiaanyberg.blogg.se/
Postat av: Anna - Mamma till Saga och i längtan efter pyret i magen med BF 1/7-2011!

Vi byter vecka på samma dag!

Vad härligt :)



Jag har snart tid för UL, jag med och som jag längtar! Har gått i över en månad nu och bara väntat..

Fick förresten känna min första spark utanpå magen i går! Det är så häftigt hur allt händer tidigare denna gång :)

2011-01-15 @ 21:23:08
URL: http://egopix.blogg.se/firsttimeuser/
Postat av: Mikaela - gravid i vecka 36

En ny vecka - så mysigt! :) Och det närmar sig verkligen ultraljudet med stormsteg nu! Jag är så nyfiken på att få höra om hur det var där så jag längtar lite för din skull bara för det (A) Hih.



Jag är inte emot smärtstillande, och jag tar gärna EDA bedövning om jag måste, dock är jag juh fruktansvärt rädd för nålar och det är en stor nål det gäller just då. Men har jag så förbannat ont så lär jag inte tänka på nålen :D Haha. Då vore jag knäpp. Och jag tror som du säger, och att all smärta bar försvinner sedan när man får upp den lilla på bröstet :)



Men tänk om hjärtljuden skulle sjunka, eller om bebisen skulle få syrebrist och de akut måste göra snitt, och jag blir uppstressad pga det? Stress är juh inte bra för bebisen heller :/ Men ja, jag ska väl inte tänka så kanske (A)

2011-01-15 @ 22:03:45
URL: http://mikaelalindebrand.blogg.se/
Postat av: Maria -längtan efter dig

Sv, ja vi är jätte nöjda :) den är super lätt också, väger bara 9 kg. jämför man med andra vagnar som emmaljunga tex som väger runt 18 så är det stor skillnad. vet att brio har gjort en liknande med lite större framhjul så man inte ska behöva ha några vinterhjul. lycka till i vagnsjakten. ni har ju några veckor på er :D halvvägs snart! sen rusar tiden förbi.

2011-01-16 @ 09:41:58
URL: http://majiaanyberg.blogg.se/
Postat av: Sofie - Mamma till Casper och Anna

Åh dom första rörelserna är så mysiga, det är då allt börjar kännas så verkligt! Kände inget förrän efter UL med båda mina. Precis som att jag inte fattat att det är bebis förrän efter ul :)



Sv: Känns bra att stanna kvar på BB men känns lite jobbigt att inte må bra och inte kunna vara uppe och gå som man vill.

Sen har jag haft lite oflyt med BB båda gånger. Man har mest känt sig som en börda och ivägen på ngt sätt. Varit lite och stressad personal båda gångerna tyvärr...

2011-01-16 @ 10:16:05
URL: http://lillgarden.blogg.se/
Postat av: Jessica ♥ gravid vecka 38

SV: Tack så mycket :)

Grattis till en ny vecka, halva tiden har gått dessutom! Tycker tiden minsann går snabbt för dig ;)

2011-01-16 @ 15:12:02
URL: http://lovelyeverafter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0