Halvfodervärd...

... Vad innebär det att vara halvfodervärd åt en hund?

Enligt flera djurförsäkringsbolag och SKK så innebär det att uppfödare och den blivande hundägaren a.k.a halvfodervärden delar på hunden. Båda har lika mycket i ägesrätt i hunden. Oftast är det så att när man blir halvfodervärd så delan man på inköpspriset för hunden, då ska då alltså inte betala mer än hälften.

Jag vill påpeka att man skriver kontrakt med uppfödaren och man kan där själva bestämma hur man vill ha det. Men är ett kontrakt skrivet så är det det som ska följas.

Uppfödaren har då, enligt min källa, rätt till en kull och inte mer. Men som sagt så beror det helt och hållet på vem man skriver detta avtal med. Jag råder ingen att skriva ett avtal med en person som man inte känner. Den ända personen som jag skulle skriva ett sådant avtal med är Pamela, Gizmos uppfödare. Henne har jag känt i något år. Hon har även funnits här för mig innan jag skaffade Gizmo och även efter, personliga saker som inte ens har något med Gizmo att göra. Men tillbaka till kullarna. En kull men max 2 är vad uppfödare kan kräva av en fodervärd.

Som uppfödare ska tiken tas på en utställningskontroll där en domare godkänner att tiken är frisk och följer rasstandarn för att avlas på. Vilket som fodervärd måste ta hänsyn till att hålla tiken i den form och kondition som krävs. Det brukar aldrig vara några problem att träna hunden som fodervärd på tävlingar eller på agility med mera, men det är viktigt att det står på kontraktet tydligt vad som ej fås göras så det inte blir fel eller kontraktsbryte. Då tiken ska användas i avel har uppfödaren rätt till att kräva vilket foder och vilken motion hunden ska hållas på för att kunna avla på, men annars är hunden som sagt dig.

Uppfödaren ska stå för alla kostnader som uppkommer i samband med att hon eller han utnyttjar sina rättigheter i avtalet men kostnader för övrig vård står du som fodervärd för. Vem som ska betalar försäkring för hunden görs upp i avtalet. En uppfödare kan inte komma och hämta hunden för att ni blir ovänner eller har olika åsikter i hur tiken ska uppfostras. Enda anledningarna till att du som fodervärd egentligen kan bli ifråntagen hunden är om du missköter hunden eller om du strider mot kontraktet.

Många uppfödare och fodervärdar har fått en positiv bild av detta, även om det kan känns tomt och ensamt när tiken ska paras och sedan vid valpningen. Men då passar det utmärkt för dig som redan har en hund eller flera att lägga ner mer enskild tid den du har.

Du kan hitta på SKKs hemsida avtal för fodervärd för både tik och hane. Här har jag utgått ifrån en tik, då det snurrar i mina tankar just nu.

2010-10-03 @ 15:34:37 Permalink


Kommentarer
Postat av: emelie "emira"

sv: jag har en shar-pei! :)

har du hund?

2010-10-03 @ 15:42:30
URL: http://eemiraa.blogg.se/
Postat av: Suneeta & hunden Chanel

Min hund är ingen kille, utan det är tjej!

Sen är min hund duktig i lydnad också. Så det är inte bara utseendefixering här! Tänk dig för innan du skriver sånt där.

Min hund och jag har gått 3 lydnadskurser, nu går vi en spårkurs och så springer vi på utställningar. Så vi gör en j*kla massa grejjer!

Sen har vi nog inte samma hundraser så då ska man inte jämföra hundarna.

Sköt du ditt så sköter jag mitt! Okej?? =)

2010-10-03 @ 15:54:51
URL: http://chanelsuneeta.blogg.se/
Postat av: emelie "emira"

sv: hihi, mysigt! :)

2010-10-03 @ 15:59:21
URL: http://eemiraa.blogg.se/
Postat av: Anna - Ensamstående mamma, hunduppfödare & stolt vegetarian.

Som uppfödare så måste jag säga att ett halvfoderkontarkt är riktigt bra! Men som du nämnde, det är bäst att hålla det med personer man känner sedan innan, och litar på :)

Många uppfödare hamnar lätt i strul då de skriver kontrakt med fel personer..



Svar: Usch, vad jobbigt med maginfluensa hos din lille sötis! Det tar på krafterna att vara sjuk.. Hoppas att Gizmo kryar på sig snart :)

2010-10-03 @ 16:59:13
URL: http://egopix.blogg.se/firsttimeuser/
Postat av: Neha

Tack tack, blir så glad:D

Jag vill inte ha söndagsångest varje söndag därför vill jag helst inte jobba någonstans där jag inte trivs men men, tyvärr känns det som om jag är tvungen till det nu..

2010-10-03 @ 17:03:19
URL: http://nehaexponerar.blogg.se/
Postat av: Neha

Nä, men tex vakennatt som personligassistent har jag hört ska vara svårt att få folk till och jag har inga problem med att vara vaken hela nätterna men jag har svårt för såna yrken, trots att jag nu extrajobbar inom hemtjänsten. Det är inte min typ av arbete så att säga. Visst jag klarar av det men man måste vara så försiktig och väldigt odmjuk, det tycker jag är assvårt för det är inte riktigt jag egentligen.

2010-10-03 @ 17:18:07
URL: http://nehaexponerar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0