Djursjukhus besök

Min mamma hämtade Gizmo på onsdags kvällen efter jobbet för hon var nämligen ledig på torsdag så hon skulle ha Gizmo. Jag jobbade och tänkte vara snäll mot sambon, fast han var ledig så lät jag honom sova ut så mamma tog Gizmo. När jag slutade jobbet så säger sambo när jag kom hem att min mamma hade varit med Gizmo på djursjukhuset. (innerst inne fick jag panik) Men sedan sa han att mamma hade hittat fästingar på honom. Hon hade tagit en fästing på benet och fick med hela kroppen, vilket är jätte svårt ibland men duktig mamma jag har, men det var som en böld kan man säga. Så hon tog en promenad bort mot djursjukhuset för att de skulle titta till han.

När hon kom in så sa hon bara till att han hade fästingar och trodde han hade fått borelia så de tog in honom genast och hittade ytterligare 3 st (sammanlagt 4st). De sa att "bölderna" fick han pga att han är känslig mot fästingar så jag skulle ha "bölderna" under uppsikt ifalla det blev värre då han är känslig. Så ikväll satte vi fästingsmedel i nacken på honom och får inte röra honom tills det har torkat in men lättare att låta det värka under natten.

                                        

Det konstiga är att jag tittar igenom hans päls varannan dag för att hitta fästingarna innan de har förhoppningsvis satt sig. Men han har MYCKET under ull och mycket lång päls så de sa det kunde vara svårt. Gizmo är ju min första långhåriga hund, har tidigare erfarenhet av korthåriga/strävhåriga hundar. De tog även en hälsokontroll på honom och han inte längre underviktig, kanske vid gränsen vid underviktig men inget att oroa sig. Dock tyckte de att han kunde lägga på sig lite men det tycker inte jag. Han är jätte stilig och ren så jag tycker inte han behöver. Men han gör ju av med mycket energi så lite extra mat får han väl då :)

2010-05-07 @ 23:12:15 Gizmo Permalink


Kommentarer
Postat av: CArin

ååå men de där färstingarna är luriga. De dyker upp hur fort som helst. Jag kör med färstinghalsband på Codak funkar hur bra som helst. katterna tar jag droppar på funkar även det.



Ha en toppen helg

2010-05-08 @ 11:34:03
URL: http://carinbengtsson.blogg.se/
Postat av: emelie

igår kväll mös jag med en kompis:D firade hennes födelsedag en månad försent haha:D

2010-05-08 @ 13:58:56
URL: http://emelieastemoo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0