Ras - Alaskan Malamute



Ursprungsland
: USA.
Användsområde: Slädhund
                            1876 insåg man att alaskan var effektiva som draghundar.
Klassifikation: Grupp 5 

Alaskan Malamute ska vara kraftig och stabil byggd hund med djup bröstkorg och kraftig, välmusklad kropp. Rasen ska stå ståltligt på sina tassar, vilket bidrar till ett intryck av en mycket aktiv hund. Hållningen ska vara stolt med högt buret huvud med intresserad blick. Eftersom rasen används som slädhund så måste rasen bl.a. ha kraftig benstomme, starka tassar och kraftfulla skuldror. Röselserna ska vara stabila och balanserade.
Alaskan malamute skall vara tillgiven och vänlig och är ingen enmanshund. Den skall vara trogen, kamratlig och lekfull när det passar. Som vuxen imponerar den med sin värdighet.
Pälsen ska vara tjock med grova täckhår, aldrig lång. Rasens päls ska aldrig trimmas, med undantag under tassarna för att inte halka på pälsen. Pälsfärgen är vanligtvis på kroppen ljusgrå som sträcker sig till svart, sobel och sobel röd. Även vita teckningar.

Mankhöjd för hanhund: 64 cm.  Vikt: 39 kg.
Mankhöjd för tik: 59 cm.  Vikt: 34 kg.

 


Bilderna är lånade!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Alaskan Malamute är en ras jag har funderat på att min nästa hund ska bli. Eller så fort jag äger ett hus med stor tomt. För en sådan pass stor hund ska inte behöva bo i en lägenhet. Men jag tycker om rasen och är väldigt nyfiken på en sådan hund. Nu snackar jag om att skaffa en hund till om några år, men jag har absolut en Alaskan Malamute i tankarna!

VILL DU ATT JAG SKA BERÄTTA OM NÅGON RAS DU ÄR INTRESSERAD AV, SKRIV EN KOMMENTAR SÅ SKA JAG SE OM JAG KAN FIXA DET !

2010-01-31 @ 13:05:50 Permalink


Kommentarer
Postat av: simone

åh, precis en sådan min sambo gärna vill ha - jag kan ingenting om rasen, att ha i annan miljö än ja, norrland där jag sett den mest. Men han pratar om en slädhund med isblå ögon:)

2010-01-31 @ 14:47:44
URL: http://fattybom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0