Ras - Welsh corgi cardigan



Ursprungsland:
Storbritanien
Användsområde: Vall- och sällskapshund
Klassifikation: Grupp 1

Welsh corgi cardigan är tålig, rörlig och uthållig. Kroppen är lång i förhållande till mankhöjden och har en rävliknande svans. Rasen är livlig, alert, energisk, intelligent och mentalt stabil. Inte skygg eller aggressiv. Öronen ska stå rätt upp och vara större än huvudet. Rasen har en lång kropp med små korta ben, där trampdynorna är kraftiga och tåliga. Pälsen är kort eller medellång, sträv, helst rak och ha gott med underull. Den ska skydda vid vind och kyla. Pälsen kan vara svart, olika nyanser av brun med eller utan vita tecken. Det får dock inte vara mer vit än den övriga färgen på pälsen, enligt SKK. Mankhöjden ligger runt 26- 30 cm. Det är dock svårt att säga skillanden på mankhöjd mellan tik och hane. En welsh corgi cardígans vikt ska vara anpassande till hundens manhöjd.

 

Bilderna är lånade

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MINA EGNA BILDER PÅ EN WELSH CORGI CARDIGAN VID NAMNET HARRY

 


Harry var en hund jag passade nästan en hel sommar. Han var så underbar och han blev lite som min egna hund. Tyvärr hade jag inte tid att ta över honom då hans ägare inte ville ha kvar honom!

2010-02-03 @ 16:17:29 Permalink


Kommentarer
Postat av: simone

Riktigt fin :D

2010-02-03 @ 17:10:31
URL: http://fattybom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0