Ras - Engelsk bullterrier



Ursprungsland:
England
Användsområde: Sällskapshund
Klassifikation: Grupp 3

Engels bullterrier eller Bullterrier som rasen annars kallas för förekommer i 2 olika storlekar, Bullterrier och Miniatyrbullterrier. Skillnaden är mankhöjden. En bullterrier ska vara balanserad, muskulös och rörlig med ett bestämt och intressant uttryck. Unikt med denna rasen är det äggformade huvudet och nosryggen. Denna ras är full av mod, har ett jämt temperament, vill bli lärd, är envis men vänlig. En bullterriers svans ska vara kort, men tjock i fästet och smalare ut i toppen. Pälsen ska vara kort, åtsittande och glansig, men under vintertiden får rasen underull. Färgen på hunden kan vara varierande. En vit hund ska ha ren vit färg där hudpigment och fläckar kan synas. En "färgad" hund ska ha mer färg än det vita enligt SKK.
Mankhöjden för hane och tik finns inget att ange, beroende på att alla Bullterriers är olika och svårt att ange en manhöjd. Men hanen är högre än tiken, och miniatyrbulterriern är självklart mindre.

 



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag tycker om denna rasens utseende. Tyvärr har jag aldrig fått träffat en Bullterrier men jag ser framemot det. Jag skulle kunna tänka mig skaffa en Bullterrier men vet inte mycket om rasen är det som är skriver ovan och jag behöver mer information för att kunna bestämma mig!


2010-02-02 @ 17:16:39 Permalink


Kommentarer
Postat av: Paula

Jag har alltid tyckt att den huden är så ful går inte ens att jämföras med en pekingese eller mops dom är ju sååå jäkla söta.

2010-02-02 @ 20:45:59
URL: http://shefabulous.se
Postat av: Jessi Fox

Åh jag ville ha en sån där innan jag skaffade Roxy! Fan.. Jag MÅSTE fortfarande ha en bullterrier..



Japp det är samma stickers ;D

2010-02-03 @ 13:37:12
URL: http://jessiljungkvist.blogg.se/
Postat av: Maggie

Bullterrier är jättefina och söta på alla sätt=) Men hur pass van hundägare är du och vad har du haft för raser innan? =)

Jag ska faktiskt vara helt ärlig och har du aldrig haft en bullterrier ras innan och ska du tvunget just skaffa denna ras så satsa på miniatyr till en början med. Mindre hund, mindre problem att brottas mot ! Finns en anledning varför folk skaffar miniatyr av just denna ras ;)Annars är risken att du får en hund som kör över dig ordentligt. Vet du inte vad du gör från början och sätter "terriergränser" så lovar jag dig att din hund blir din värsta mardröm haha=P Denna terrierhund går ej att jämföra med någon annan innom terriersläktet. Närmst du kan komma är en riktigt trotsig american staffordshire terrier (som vi har). Sen en envis staffordshire bullterrier. Men du gör verkligen rätt som kollar upp så mycke fakta det bara går. Ta kontakt med en kennel. Dom kommer säkert förklara för dig mer angående denna speciella ras =) Eller åk på någon utställning. Lycka till !

Svar: Dock har jag träffat många hundägare som har bullterrier och de säger att det är ingen första hund men inte alls så svåra om man inte vet vad man gör. Vilket jag vet! dock vill ej sambon ha en sådan, så denna ras ligger på hyllan några år, men skulle aldrig tveka skaffa en om chansen skulle komma! tycker denna terrier är mycket intressant och mysig ras! :))
Jennie

2012-09-16 @ 14:14:42
URL: http://tildalefox.blogg.se
Postat av: Maggie

Får man fråga varför han inte vill skaffa denna ras?=) Jag vet mitt första intryck av den var att dom var superfula =P Men destu fler man träffat och mer kunskap man fick osv genom åren så tycker jag faktiskt om denna hundras jättemycke !=) Nog med hjälp av att vi har ras som är rätt lika =) Skaffa annars en staffordshire bullterrier först för då blir de nog inte så svårt sen att övertyga din sambo om en bullterrier sen ;)

2012-09-26 @ 16:02:15
URL: http://tildalefox.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0