Vissa människor vet inte...

... innebörden och ansvaret för att ha en hund. En hund är så långt ifrån ett levande gosedjur som man kan komma. Möter flertal oansvariga hundägare och människor som vill skaffa valp men kan inte se skillnad på en katt och hund. Då är det illa och en sådan person har jag hört om idag. En äldre kvinna på cirka 45 år och ett barn, en dotter. Dottern (och notera dottern) ville ha en lilla syster men då mamman är för gammal (enligt hennes egna åsikt) så tänkte hon att hon skulle skaffa en valp, en tik, som ska hämtas hem imorgon. Hon skaffar en valp för dottern vill ha en lilla syster. Hur sjukt är bara inte det.

Hon sa att det vore skönt att ha en hund som sällskap från och till dagis. Inte visste hon allt en rumsren valp behöver, en timmes promenader med mera. Hon visste inte att man behövde ha försäkring eller att men besökte en veterinär vid vaccination ( som hon inte ens visste en hund skulle ha). Och mat, ja hon trodde men gav sin hund matrester.

DENNA PERSON SKA VARA GLAD ATT JAG INTE VAR MED IMORSE NÄR MIN GRANNE STÖTTE PÅ DENNA PERSON. Visst blev min granne upprörd och började berätta allt en valp innebar med mera. Och hon sa till denna person att fundera på om de kan ta ansvar för en valp. Men hon ska vara glad att jag inte var där. För jag hade blivit riktigt förbannad och skällt ut henne. JAG HOPPAS VERKLIGEN INNERST INNE ATT HON INTE KÖPER VALPEN.


                 
                    Vem älskar och strävar inte efter dessa små ullsaker?!

Sedan då en annan granne med 2 små vita fula blandrashundar (tik och hane) som säger hon funderar på att skaffa en hudn till, en Sibirisk huskey. Hon har inte ens pli på sina egna hundar, var av hane är aggressiv och tiken är livrädd för allt. Speciellt andra hundar. Hane "skyddar" tiken jämt vilket framhävar hans aggressivation mot andra hundar.

Jag menar man kan fundera på andra raser absolut, men jag tycker absolut man ska ha full pli på sin egna hund och vara klar med allt hunden ska kunna osv. innan man skaffar en hund till som behöver samma sak. Jag vill ha en valp till, men Gizmo är inte ens året än och när jag ska ha valp så ska det vara irån honom (om det int blir en annan ras) och han ska vara mogen för en valp i vår familj, han ska vara klar med all inlärning av komandon osv. innan en valp kommer hit. Men gud vad jag blir kär när jag ser valpar. Jag ville ju ta en valp till när jag hämtade Gizmo, och det hade jag klarat av men sambon hade inte klarat av 2 valpar så därför gav jag mig.

2010-04-30 @ 15:20:14 Åsikter Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0