Lösa hundar och jobbiga människor

LÖSA HUNDAR
Jag vet att jag inte är den första som är rädd att möta på lösa hundar. Men vet ju aldrig om en lös hund är snäll eller agressiv. För oss som har mindre hundar är det så lätt att plocka upp dom i famnen, men det är ett fel.
Inte fel att vilja skydda sin hund mot någon annan lös hund man inte känner, utan att plocka upp sin hund kan vara provocerande för den andre hunden. Men jag vet själv hur lätt det är att vilja plocka upp hunden. Dock kan det ta mer skador på dig och din hund men jag dömmer inte någon. Dock har jag stött på flera lösa hundar med min egna hund och med andra hundar jag haft, men då har jag bara tagit mitt mod och skydda hunden genom att dra hunde i kopplet bakom mina ben och sträcka ut handen med ett finger ute och skrika nej. Det har fungerar för mig, men då har ägaren varit snabb att koppla sin hund. Men vissa kommer fram och säger att det inte är någon fara men hur ska jag veta det. Jag är ingen tankeläsare och som hundägare måste man ta sitt ansvar.

Sen får man ju hoppas att de hundägare som har hundar som kan vara agrresiva mot samma kön som sig själv, mot mindre hundar eller helt enkelt mot alla, att dom inte har sina hundar lösa om dom inte har 110% lydnad på sina hundar. Skulle jag ha haft en hund som visade tecken på agressivitet så skulle jag inte släppa min hund och jag skulle absolut träna min hund. Men tyvärr finns det människor som inte är såna som mig och rädslan att bli attackerad på promenader är stor. Men jag försöker att inte återspegla det till Gizmo, men svårt är det!


JOBBIGA MÄNNISKOR
Jag vet inte om det bara är jag som har det tufft nu eller om jag bara stör mig på allt och alla. Men något som är jobbig är att folk kommer fram och vill klappa, plocka upp gizmo och kalla på honom när vi är ute. Ja visst är valpar söta och man vill bara gosa sig in i dom, men snälla. Man kan väl fråga först om man får klappa.  Och jag tycker inte alls när människor i trappan kommer och ska plocka upp han, och dte har jag visat tydligt att jag inte vill att dom ska. Han ska hållas nere på marken och bli klappad om de har fått tillstånd. Men jag har ju så svårt att säga till men nu blir det ändringar. Det är även frustrerande när man ute och går och folk pratar med honom.
Typ " Åh hej lilla vännen" kan folk säga och då gör han inte det han ska göra, rastas. Jag tittar inte längre på folk när dom går förbi för att inte visa intresse. Vilket kan se otroligt dumt ut men jag är så trött på det. Jag skulle aldrig få för mig att ropa på en valp eller klappa om jag inte har frågat först. Visst vill man det mer än gärna men det är en valp som behöver stränga regler.

Och nu när vi har börjat träna Gizmo att inte dra mot folk och gå fint i koppel är det svårt när folk ropar. Vi vil inte att han ska dra och hälsa på exakt ALLA aom går förbi och det har gått så bra nu men så fort någon tittar mot och böjer sig ner för att klappa på honom så bryts träningen. Nu får det allt bli hårdare!!

Tycker du att jag gör helt fel och är elak för att vilja ha min hund på marken och ha en lydig hund som går fint i koppel?

2009-10-13 @ 21:46:49 Daily things Permalink


Kommentarer
Postat av: Simone

SV: det blir nog 3-4 gånger dagligen :) jo, jag vet grönsakerna man får äta blir dyrt.. men jag tänkte på xocai-bären som finns att köra hos hälsokost och den kallpressade chokladen :)



Men vad för skillnad märker folk, egentligen?

2009-10-13 @ 23:03:35
URL: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: Maria - livet i Milano ☆

okej tack så mycket för dina tips!

håller med, hoppas verkligen att vi slipper använda dem. men om det kommer en stor hund springandes mot oss igen så ska jag göra det.

2009-10-14 @ 09:36:36
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Simone

SV: Jag åt square, nuggets, juicen :) Men det fungerar ju olika på alla :)

2009-10-14 @ 11:05:08
URL: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: simone

SV: Nej, det ska ju vara andar/spöken eller liknande som är hemma hos dem, den verkar sjuukt läbbig. Jag vill se :D (Fast inte ensam) :P

2009-10-14 @ 23:31:11
URL: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: Simone

Nej harregud, håll hundarna kopplade! Jag hatar när en stor lös hund kommer springandes ensam mot mig och min lillkille.. så kommer ägaren 10 min senare bara "Han är så snäll så" öhm.. ok?



Dessutom är dt la på koppel nu, så alla som inte har det är irriterande just nu ^^

2009-10-15 @ 10:25:33
URL: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: HILDA

Nej, visst är det inte bara tidningar som ligger bakom detta. DET ÄR MÄNNEN!!! Gå med i kampen och KROSSA MÄNNENS DOMINANS!!!



Ha en underbar dag!

2009-10-15 @ 11:27:06
URL: http://tvameterhilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0