Pälsvård

Jag har fått frågor angående Gizmos päls och jag tänker besvara dem kort genom bilder.

Men först så vill jag påpeka att när jag hörde att man var tvungen att borsta och sköta Tibbars (tibetansk spaniel) ofta då de har lång päls, så trodde jag på vad jag hade hört och var bered på att borsta Gizmo varje dag. Men det har jag aldrig behövt förens denna sommaren (om inte sambon hade sagt att jag skulle borsta honom och nu fäller han som aldrig förr).

Jag använder dessa 2 borstar.
 
Den röda använder jag som nr2 och den orange som nr1 och nr3.
Jag börjar alltså med den orange och borstar ut ev. tovor och borstar igenom pälsen.
Sedan borstar jag även mothårs med den.
Nr 2 (röda) borstar jag bort allt underull med, även medhårs och mothårs med den.
Sist borstar jag med den orange igen medhårs och får bort ev. pälsbollar.
Jag drar igenom pälsen med fingrarna efteråt.



50% av pälsen jag borstade bort igår.

 
Jag använder detta schampoot med balsameffekt. Jag trivs super bra med detta och pälsen blir ej så fettig och bildas inga tovor eller knutar..
Efter att jag har badat honom låtar jag han torka självt men på kalla tider så fönar jag honom lite lätt med en borsta som fångar upp överbliven päls..

2011-09-03 @ 12:01:00 Gizmo Permalink


Kommentarer
Postat av: Emma

vilken söt vovve:)

2011-09-03 @ 12:25:36
URL: http://www.mammatillbenjamin,blogg.se
Postat av: Marie

Vad tycker han om att bli borstad? Hazel hatar att bli trimmad och jag måste hålla fast henne. Känns inge kul att tvinga henne men dessvärre måste hon ju trimmas för att inte hela lägenheten ska vara full med hår. Jag har börjat med att ta lite i taget nu istället för att på en gång bara för att hon ska slippa stå så länge.

2011-09-03 @ 12:38:31
URL: http://thefairytales.blogg.se/
Postat av: Lisa & Love

Jäklar vad han fäller :O



Har precis beställ en sån där liten Karda/kam som ska ta allt under hår. Jag vet att dom funkar bra så lätt värda pengarna.



Har stålkam, mjuk borste och karda från dogman tror jag. Tycker det fungerar dåligt... Ska berätta mer om den nya för dig när den kommer.



Tack för genomgång och fina bilder på Gizmo. Hoppas ni har en underbar helg :)



Kram

2011-09-03 @ 14:55:50
URL: http://couldusesomepatience.blogg.se/
Postat av: Ida - mamma till Nova <3

Haha, snacka om hårboll! Jag borstar min kissekatt. Men jag tycker att det aldrig tar slut! Man kan ju borsta i evighet! :P

Kram

2011-09-03 @ 18:27:19
URL: http://idacarlgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0