Mina svar på era frågor

Jag har fått lite frågor angående Malvas sovrutiner och tänkte dela med mig.
Dessa rutiner har vi, jag och min sambo skapat. Några rutiner som vi står för och passar oss och Malva bra!

Malva sover i sin egna säng. Bara på nätterna. På dagtid när hon sover sina korta sömnstunder så sover hon på vår säng eller på soffan. Det beror på hur situationen ser ut. Malva somnar mesta dels mellan 18-00 - 20-00 ibland somnar hon vid 21.00 beroende på om hon sovit längre på dagen, (vilket hon gör när vi är ute mycket och somnar i vagnen)

Vi valde att skapa rutiner ganska tidigt, tror hon var 3 månader. Då somnade hon vid 10 - 11 på kvällen. Men vi ville att hon skulle somna tidigare så vi började att skapa sovrutiner. Vi började med att ej låta henne sova länge inpå kvällen. Max en halvtimme och inte efter 16.00 (det beror också självklart om hon ens har sovit något på dan). När klockan började närma sig 7 halv 8 tog vi på pyjamas, byte blöja, fick mat och sedan så la vi henne i sängen, tog snutten upp till ansiktet och lämnade rummet.
Första gången gick det inte. Efter 10 inuters gnällande tog vi upp henne, satt mig i fotöljen med Malva i famnen och vagade henne till sömns. Då gick det. Men nästa dag fortsätte vi, la henne i sängen men denna gången satt vi bara bredvid hennes säng, och då somnade hon. Nu somnar hon direkt när man lägger ner henne.


Hur gör du för att få henne att somna om när hon vaknat på natten?
svar: Det är väldigt sällan Malva vaknar, men om hon gör det brukar jag ge henne nappen. I de flesta fallen somnar hon om direkt. Annars brukar jag låta henne ligga kvar en stund och vill hon inte somna så får hon komma till oss och då somnar hon alltid.

Somnar hon själv i sin säng?
svar: Ja det gör hon. Oftast direkt men annars efter 5 minuter.

Om hon vaknar och vill ha mat på natten, vad ger du henne?
svar: Om hon vaknar på natten prover jag först med nappen, går ej det försöker jag lägga henne shos oss annars ger jag henne ersättning. Men det beror på, ibland kan jag höra mycket tydligt att hon vill ha mat då får hon mat.

DOCK har de på BVC rekommenderat OSS att INTE ge Mava mat på natten. I och med att hon har sovit hela nätterna igeom ett bra tag så ska hon ej vänja sig vid att få mat på nätterna. Då kan de tydligen vakna på nätterna bara för att få mat..

Men vi ger Malva mat om hon vill ha. Dock inte i första försöken, men som sagt så beroe det på, från tillfälle!

2011-11-20 @ 10:28:51 Åsikter Permalink


Kommentarer
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

roligt att höra om era sovrutiner! :)



amningen går jättebra :) nu när det inte gör ont längre

2011-11-20 @ 10:48:19
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

han var en stor kille :) 4095g och 51 cm lång :)

2011-11-20 @ 10:48:53
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag blir så avundsjuk på alla som har barn som kan somna själva. Jag måste fortfarande amma Magdalena till sömns alla tider på dygnet (förutom när hon somnar i vagnen). Ibland kan jag få henne att somna i famnen med napp men det är inte utan protester. Hon är ingen napptjej och spottar ut den hela tiden. I början tänkte jag att det löser sig med tiden, men nu är hon faktiskt ett halvår snart och det börjar bli lite frustrerande. Sen tänker jag på att jag nångång ska sluta amma henne, hur ska hon kunna somna då? Om jag bara lägger ner henne när hon är trött så blir hon riktigt upprörd och gråter och snäller. Hon kan inte alls komma till ro på egen hand =(

2011-11-20 @ 11:32:23
URL: http://thefairytales.blogg.se/
Postat av: Angelica - Mamma till Moa

Moa somnar också själv, det är jätteskönt och underlättar mycket. :)

2011-11-20 @ 13:29:56
URL: http://mariaangelicasofia.blogg.se/
Postat av: Camilla

Naemi somnar kl.18.00 varje kväll men vaknar 04.00 och vill ha mat sen brukar hon somna om direkt igen o sover oftast till 07.00. Avundsjuk på dig som har lilla Malva som sover igenom hela nätterna.

Men bra att skapa rutiner tror jag. För både sin egen del och barnets skull! =)



SV.Feather extension som jag har i håret sitter i med microringar och håller i ca. 2-3månader. Finns olika sätt att sätta i dom. Så är det bara att ta ur dom när man tröttnar.



Kramar

2011-11-20 @ 13:57:37
URL: http://millamirakel.blogg.se/
Postat av: Sandra - Mamma till Leon

Gud vad skönt med såna rutiner och att hon sover så bra på nätterna. Vi måste också försöka ta tag i nätterna men kommer aldrig till skott.

2011-11-21 @ 13:56:22
URL: http://ettplussett.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0