Ännu en gång

Det verkar vara som jag inte varit tillräckligt tydlig.

När vi är på BVC med Malva, då går vi dit med hene och inte alla andra barn i världen. Alltså det som vi pratar med om de på BVC gäller Malva, i vissa fall dyker det upp även vad som är bra för ALLA barn.
Problemet med BVC är att alla BVC-sköterskor inte får samma information, vilket gör att de delar inte ut samma information. Även om man har samma sköterska varier det från barn till barn. Alla barn är olika, kom ihåg det.

Jag sitter inte och säger att alla barn ska börja med välling vid 6 månder. Utan det jag nämnde första gången som har gjort detta ämne så stort är att de ville VI skulle börja ge Malva välling. När vi var där sist pratade vi om att hon börjar äta den så kallade "burkmaten" vilket jag kalla mat, och då ansåg vår BVC-sköterska att hon tyckte vi skulle börja med gröt och välling. För det är vad de bör göra vid 6 månader. Sedan om vi lyssnar på det eller inte, är ju upp till oss.

Jag kan tänka mig att hon ville att vi skulle börja med välling och gröt då Malva inte har fått någon diagnos om vad hon är allergisk mot eller OM hon ens är det. Så att ge henne mjölkfritt och fortsätta med denna ersättning OM hon inte är allergisk så kan det göra att man framkallar en allergi eller överkänslighet mot det. 

Om vi slutar få i oss rena mjölkproukter och börjar med laktosfritt så blir sedan känsliga mot mjölkprodukter fast man inte varit det från början. Viktigt att komma ihåg!

Det Malva får nu är gröt, ersättning och mat. Vi kommer inte att börja med välling förens vi vet att hon inte behöver mjökfritt. Alltså så får vi prova med gröten nu ett tag och se om hon reagerar något eller inte. Att BVC vll att vi ska börja med välling betyder ej att vi ska byta ut all ersättning, utan att vi ska BÖRJA med välling, byta ut något mål bara.
Alltså får Malva gröt morgon och kväll, första och sista måltiden då hon skulle ha fått ersättning, byts nu ut mot gröt. Därefter får hon mat, mellanål och ersättning!!!

Kom ihåg att detta är råd från vår bvc-sköterska till malva, detta gäller inte allmänt andr abarn. Fast att jag då vet att flera barn slutat med ersättnin senatse 8 månader. GLÖM INTE att det är vi som föräldrar styr själva över våra barn. Det kanske är fel av att säga detta, MEN efter min erfarenhet med BVC så lyssnar jag på dem, ventilerar men i slutänden är det VI, jag som mamma och micke som pappa som bestämmer vad Malva ska äta osv..

Lyssna på ert barn. Jag tar gärna emot frågor om ni har undringar osv, jag ställer gärna upp och delar med mig om våra matvarnor, varför vi gör som vi gör. Jag har inget emot att dela med mig. jag har länge fått frågor om hur mkt ersättning Malva får och hur ofta hon får det, när byter man storlekar på nappflaskorna och napparna, blöjorna med mera. Jag delar gärna med mig, men i slutänden är de det NI bestämmer och det N vökjer som ska kännas bra :))

                   Varje förälder är det bästa för sitt barn, ni är de bästa för era barn.

2011-11-19 @ 10:16:22 Åsikter Permalink


Kommentarer
Postat av: valeria- Mamma till Williot

Jobbigt att stå och inte veta vad felet är.

Jag förstod att du inte fått nån diagnos på det. Du är så stark! Malva kan vara glad att ha dig som mamma! :)



Kram

2011-11-19 @ 11:04:34
URL: http://valeriawikner.blogg.se/
Postat av: valeria- Mamma till Williot

jag hoppas jag kommer lyckas! ;) Jag provar massa nya nyttigare saker just nu. Men det blir nog bra i slutändan! ;)

2011-11-19 @ 12:15:13
URL: http://valeriawikner.blogg.se/
Postat av: valeria- Mamma till Williot

Jag följer min lilla egena diet! ;)



Jag äter nyttigare. max 1500 kalorier per dag. Inge vitt bröd, inge godis, inge saft/dricka. INGE SÖTT!

Men kött, frukt, kvarg, mörkt bröd, grönsaker. Osv äter jag. Kvarg var något helt nytt för mig, men attans vad gott det är! Och lite kalorier, även mättande! Rekomenderas!:)

Sedan jag började med denna diet så har jag enbart ätit ca 1000 kalorier per dag. Enligt min kropp så skall jag äta 2500 för att hålla vikten. Men nu är det ju snack om att gå ner i vikt. Om jag håller detta, 1500 kal per dag så borde jag gå ner kring 5-8 kg per månad. Sen gäller ju även att promenera! :)



Har du några tips som du vill dela med dig av ? ;)

Vilket är ganska lagomt om man skall gå ner 35 kg.

Så jag hoppas det blir bra! :)

2011-11-19 @ 12:33:18
URL: http://valeriawikner.blogg.se/
Postat av: valeria- Mamma till Williot

Sv; Tack för tipsen. Kvarg ja, det smakar lite som filaktigt skulle jag säga. 0,1 procent fett. 1 dl kvarg är 55 kalorier! :)

Jag har små mål! ;) Första målet är att gå ner 7 kg, sedan är det 5 kg, 5kg osv...

Varje gång jag klarar det skall det bli belöning! :)



Jag kommer att klara det i slutändan! :) Det måste bara få ta sin lilla tid! :) Förr ville jag gå ner 35 kg på 1 månad! ;) Orealistiskt jag vet! Men nu har jag mer insikt, jag måste göra det hälsosamt och för att jag vill, inte för att någon annan vill det! :)

2011-11-19 @ 13:13:54
URL: http://valeriawikner.blogg.se/
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

jag tycker att det är tråkigt när folk lägger sig i. som du säger vet varje förälder vad som är bäst för sitt eget barn :)

2011-11-19 @ 16:36:13
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Jaa man längtar ju redan till nästa film, denna var ju såå bra :)



Sådant där är så olika vad gäller med till sina barn. Jag tycker helt klart man får lyssna på sina barn och se vad dem vill. Vad som är bäst.



Trist att visa tar illa vid sig...



Ha en fortsatt bra helg, kram.

2011-11-19 @ 17:12:14
URL: http://mammatilltvillingar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0