Vecka 27

Vecka 27 (26+2) Månad 6




Bebisens vikt är cirka 1 kg. Det är nu lättare att mäta barnets fulla längd inklusive benen. Barnet är cirka 30 centimeter i sin fulla längd. Barnets ögon öppnas efter att ha varit stängda en tid. Det övar att öppna och stänga ögonen. Hörseln utvecklas allt mer och barnet kan hoppa till vid kraftiga ljud eller snabba rörelser från dig. Nu är överlevnadschansen stor om barnet skulle komma ut för tidigt.

Som mamma kanske du känner en liten fot som trycker mot magen. Ibland tar barnet spjärn och prövar sina krafter. Du kan känna hur barnet "svarar" när du försiktigt trycker tillbaka. Du kan också börja känna dig tung och få bristningar, så kallade strior på mage och lår. Hittills har det ändå varit ganska bekvämt med en rund liten mage och en bebis som inte buffar till allt för hårt mot revben och insidan av magen.

Som pappa blir graviditeten än mer verklig med din kvinnas mage som växer och fosterrörelserna som du kan känna utanpå. Tiden för den beräknade förlossningen är inte så långt bort. Många par kan känna att de har fullt upp nu. Kanske har förädragrupperna börjat redan och ni har flera träffar inbokade närmaste tiden. Intervallen mellan besöken till barnmorskan blir också tätare snart. Det kan kännas som att ni behöver planera och ordna med praktiska saker inför förlossningen och förädraskapet. Prata med varandra om era förväntningar, er eventuella oro och andra funderingar ni har. Skriv gärna ner tankar eller frågor ni har och ta med er för att diskutera med barnmorskan vid nästa besök.

Egna åsikter/kommentarer
Jag har ännu inte fått några bristningar på magen. Jag pendlar upp och ner i vikt men har endast som mest ökat 4 kilo i vikt. Det kliar fortfarande om magen fast jag smörjer mig och jag känner mig bara mer och mer som en valross. Fast att magen är så liten så är den ändå så stor för mig. Mina foglossningar blir bara värre och värre och jag hoppas att ett bälte mot foglossningen ska hjälpa. Bebisen rör jätte mycket på sig och svarar väldigt tydligt. Jag har fått mig någon spark på revbenet och det var lite obehagligt. Jag har även fått känt foten på bebisen :) Jag kunde verkligen känna allt så tydligt, alla 5 tår och fotens storlek.
Det är underbart! <3

2011-03-07 @ 19:06:54 Gravditet med Malva - Vecka för Vecka Permalink


Kommentarer
Postat av: Fia

Fin mage!

Jobbigt med foglossning, jag körde också med bälte och tyckte det var bra!

2011-03-07 @ 19:31:02
URL: http://airyfairy.blogg.se/
Postat av: fian- mamma till Alex

Fina fina bebismage =)



heheh jo da, att åka bil brukar vara sövande ;)

hoppas ni hade en toppenhelg i malmö. hittade du nåt fint? ;)

Kramelikram

2011-03-08 @ 09:50:51
URL: http://fianandersson.blogg.se/
Postat av: Mikaela - mamma till Viktor <3

Veckorna bara springer iväg - snart är bebisen ute! :)



Jaha, det blir så :) Trodde nästan att ni skulle döpa i Kalmar eftersom ni bor där, och lättare att planera och fixa inför dop. Men jag hoppas släkten kommer :D



Tack sötnos! :)



Kram <3

2011-03-08 @ 10:42:07
URL: http://mikaelalindebrand.blogg.se/
Postat av: Linda-Blivande Mamma

Ja vår lille Texas fick verkligen vårkänslor=)Nu skall vi snart ut i solen o gotta oss lite igen;)

Nope det är inte en Basenji, kanske lite likt iofs..=)

Det är en jack russel/dvärgpinscher..

2011-03-08 @ 11:04:12
URL: http://hummingbird.blogg.se/
Postat av: Tina - Minnas mamma

Fina magen! :)

2011-03-08 @ 14:19:45
URL: http://hejtina.blogg.se/
Postat av: Mia BF 10 Mars 2011

Grattis till den nya veckan. du närmar dig nu med stormsteg.. tiden går så himla fort! :)

2011-03-08 @ 15:32:49
URL: http://miapiafias.blogg.se/
Postat av: Jessica ♥ mamma till alicia ♥

vecka 27 redan, gud va tiden går fort för dig ^^ tyckte det var nyligen du skrev att du var gravid hehe..

men grattis till den nya veckan :) Kram

2011-03-08 @ 23:01:14
URL: http://lovelyeverafter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0