Veterinär besök idag

Som jag tidigare har nämt är Gizmo väldigt känslig mot fästingar så jag måste sitta och gå igenom hans päls flera gånger om dan och när jag plockar fästingarna så måste jag tvätta honom direkt med en flytande lösning för just känslighet mot fästingar. Även om jag har droppat frontline på honom så kan det ändå sätta sig några fästingar, dock inte lika många som om han vore utan fästingsmedelt.

Idag sökte jag vård för en rådnad som har vuxit enormt under natten och veterinären fick raka av en bit päls på benet för att lättare kunna se, känna och klämma. Jag fick frågan om han skulle på utställning och det skulle han inte så därför rakade hon av pälsbiten, Annars hade hon låtit bli. Även tog hon en titt igenom honom och började klämma på pungen. Som jag har haft oro för och anat så har hans ena kula inte trillat ner och nu när han är snart ett år så lär den inte trilla ner. Vilket innebär att min planering och dröm sprack och jag blev klar deppig.


Bild på mig och Gizmo i skogen

Min plan var att para Gizmo med en tik och sedan behålla en valp, hane, ifrån hans kull och ha både far och son hos mig. Men där sprack det. Jag kan inte para Gizmo då han inte är en giltig och godkänd hane då han bara har en kula. Och han blir heller inte godkänd på utställningar, även om att ställa ut Gizmo inte var min idé så gör det ont att inte kunna para vidare på Gizmo. Men vi kan fortfarande träna agility och lydnad så det ska vi köra på.

Dock tror jag att jag ska ev kastrera Gizmo om det blir så att jag skaffar en tik istället i framtiden, för han kan fortfarande få valpar men de blir inte godkända och att kula inte trillade ner kan föras vidare vida generna så en tik eller en annan hane blir det nog..

2010-05-24 @ 23:04:42 Gizmo Permalink


Kommentarer
Postat av: gunilla o bertil

hej

va tråkigt med kulan...ibland spelar oss naturen ett spratt...tänk va bra det är med bloggar så man kan höra;) hur andra hundägare har det p p:apropå det här med värmen så är bertil också känslig o vill helst lägga sig i gräset o mysa...han kastar sig på rygg o skrattar...till slut får jag bära iväg med honom...

vi skickar en kram till gizmo o dig

gunilla o bertil

2010-05-25 @ 07:09:26
URL: http://http://web.comhem.se/~u41364444/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0